لوله PVC چیست؟

تاریخچه PVC

پلی وینیل یا پی وی سی از جمله پلیمرهای ترمو پلاستیک است که در دونوع سخت و انعطاف پذیر تولید میشود .PVC یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت پتروشیمی است و مواد مصرفش نامحدود است.PVC بدلیل قیمت مناسب و کاربرد اسان استفاده فراوانی دارد و جایگزین مناسبی برای مواد سنتی از جمله چوب سیمان و سفال شده است.در سال 1926 والدو سیمون با استفاده از مخلوط کردن PVC با افرودنیهای دیگر توانست این پلیمر را نرم کرده و به ماده انعطاف پذیری برسد.

 

لوله PVC چیست؟

صنعت تا بحال با تنوع ساخت و ساز و سازه های زیادی روبرو بوده که میتوان از انها برای انتقال ماده و انرژی استفاده کرد که لوله های PVC یکی از انهاست.این لوله جزو اماتورترین و ابتداییترین لوله های ساختمانی میباشد که قیمت ارزانی دارد و در فاضلاب و ابرسانی طبیعی به ووفور استفاده میگردد .یک دسته دیگر لوله های کاروگیت میباشند این لوله بدلیل اتعطاف پذیری و ارزان بودن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل سرهم بندی خوب و وزن سبک در 50% نقل و انتقالات منزل بکار میرود.

مونمر وینیل کلرید در اواخر 1960 دکتر جان گریچ و دکتر موریس جانسون اولین کسانی بودند که به وضوح سرطان زایی مونومر وینیل کلراید را برای انسان شناسایی کردند ولی محصولات وینیلی زمانیکه به صورت صحیح مصرف شوند بی خطرند.

 

مزایای PVC(پولیکا)

-مقاومت در برابر خوردگی :1-لوله های PVC رسانای جریان الکتریکی نیستند 2-مقاومت شیمبایی بالا در برابر الکل ها و روغنها و مواد نفتی و اسیدهای غیر الی و بازها و نمکها 3-استحکام کششی خوب4-وزن سبک در برابر استحکام بالا 5-قابلیت اب بندی اتصالات 6-مقاومت در برابر شعله 7-زبری و اصطکاک پایین که مانع تجمع باکتریها در لوله میشود و سلامت اب اشامیدنی را تضمین میکند 8-حفظ کیفیت اب 9-ضربه پذیری بالا 10-قیمت مناسب 11-مقاومت بالا در برابر سایش و فرسایش

 

معایب PVC

اکثر محصولات وینیلی که پی وی سی نیز از انهاست بی ضرر هستند اما نشت برخی افزودنیها و نرم کننده ها به سلامتی انسان اسیب وارد میکند  .PVCبر اثر سوختن یا دفن شدن مضر میباشد و در سال 2003 .6 نوع فعالیت نرم کننده که در اسباب بازیها استفاده میشد را در لیست تحریمها قرار داد و در ایلات متحده امریکا نیز تولید اسباب بازیها باPVC متوقف شد .

فرمول مولکولی PVC به شکل زیر است C2H3CL(N)2

نمک خام و طعام مواد اصلی تشکیل دهنده پی وی سی میباشد که از نفت سیاه نمک و کلر و ماده اتیلن به دست می اید .پی وی سی پلاستیک بسیار مستحکم است که با اضافه کردن روان کننده ها قابل انعطاف و نرم میشود که در مقابل اب و هوا بسیار مقاوم میباشد .

 

روش تولید PVC

1-روش اکستروژنی:حهت تولید پروفیل کابل لوله برق گرانول سازی و ساخت پنحره

2-روش پوشش دورانی:تولید دستکشهای صنعتی و خانگی و توپ و ……..

3-روش تزریقی یا فشاری :تولید قطعه های PVC سخت

 

 

موارد استفاده PVC

1-وینیل سایرینگ

2-علامت مغناطیسی کارتهای هوشمند

3-برش عمودی پنجره ها

4-صفحات گرامافون

5-ساخت لوله و کانال و لوازم نصبی

6-کیفهای ارزان قیمت

7-پنجره های بدون دید

8-تولید لباس و لوازم خانگی

9-کف سازی و ساختن سقف

10-روکش سیم و کابلهای الکتریکی

11-توپهای بازی با وزن کم

12-لوله کشی اب و فاضلاب

 

با سایز و ضخامتهای مختلف جهت مصرف در ساختمان .فاضلاب .کشاورزی.pvc خطوط تولید این شرکت برای تولید لوله های کانال کابل و غیره به کار میروند .تجهیزات پشت خطی این سری اکسترودرها از طراحی امکانات و ابزار اندازه گیری ویژه برخوردار است .

pvc با توجه به سایز لوله متفاوت pvc فضای طولی برق مصرفی و مقداراب مورد نیاز جهت خنک کاری سیستم خط تولید لوله ها می باشد.

خط تولید لوله پی وی سی از قطعات و دستگاه های زیر ساخته میشود:

(اکسترودر):pvc : از نوع ما  درون بوده و شامل قطعات قالب و عینکی و خورسیدی است pvc اکسترو درهای خط و تولید از 2 نوع دو مارپیچ کونیکان است که با عمل کرد مطمعن و راندمان بالد از مزایای خط  تولید لوله های شرکت البرز” پلیمر”سپاهان شمارمیرود.

(قالب ها) قالب های بکاررفته باکروم سخت ابکاری شده با دو فشارضعیف و نیمه قوی و سیستم گرمایشی قالب توسط المنت ها انجام میشود و کالیپرهای ان از نوع بادی و ابکاری کروم سخت می باشد.

(و ان وکیوم خنک کننده) : pvc بستگی به مدل خط تولید لوله pvc خنک کننده به تنهایی و یا وان وکیوم خواهد بود.

(کشنده):pvc: کشنده ها در خط تولید لوله های پی وی سی وظیفه کشیدن لوله درحال تولید را به عهده دارند.

این کشش باید به صورت منظم و یکنواخت باشد وسرعت کشنده با سرعت خروج مواد مزایا اکسترو درهماهنگ باشدتا ضخامت لوله پی وی سی دچار تغییر نگردد و به بدنه لوله فشار زیادی وارد نکند و لوله پی وی سی دچار دو پهنی و اسیب نشود چون در صورتی که سرعت دستگاه کشنده از سرعت و میزات خروج مواد مذاب از اکسترو در بیشتر باشد ضخامت لوله در بعضی نواحی کمتر از حد استانداردمی شود و موجب افزایش میزان ضایعات و پارگی لوله میشود و هم چنین اگرسرعت دستگاه کشنده کمتر از سرعت دستگاه اکسترو در باشد موجب تجمع مواد pvc مذاب و در قالب میشود و تولید لوله را مشکل میکند.

نسبت به قطر لوله و انواع 2فکر غلطکی مخصوص لوله 16″ 3فک ” 4 فک” 6 فک ” 8 فک” ینا به درخواست تولیدکنندگان لوله ها و ماشین الات پلیمری و صنعت گران طراحی و ساخته میشود.

(اره) : pvc  اره دستگاه هی است لوله های pvc تولید شده را بسیار تمیز و بدون ضایعات برش می دهد. ابزار برش در  خط تولید لوله های پلیمری بسیار محکم است  چرا که ازافزایش زمان پروژه ها و بالا رفتن هزینه ها جلوگیری میکند.

این اره ها در سه نوع میزی روتاری و تمیز بر اساس در خواست تولید کننده های لوله پلیمری و صنعت گران اراعه میشود.

(لوله انداز): لوله های pvc تولید شده پس از برش  به وسیله اره روی میز های بارا انداز (خرک) انداخته شده به محل مورد نظر منتقل میشوند.

لوله های pvc از طریق فرایند فشاری و دمایی تشکیل میشود .دو فرایند اصلی که در تولید لوله های pvc استفاده میشوند عبارتند ار اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله pvc و قالب گیری برای محصولات مجزا مانند اتصالات.

فرایند مدرن لوله پی وی سی pvc مستلزم به کارگیری روشهای علمی_صنعتی پیشرفته برای کنترل دقیق متغیرهای فرایند است.

ماده پلیمری مورد استفاده پودری با جریان ازاد میباشد که نیازمند اضافه کردن پایدار کننده ها و روان کننده های مختلف است .به همین دلیل انتخاب فرمولاسیون و پس از ان اختلاط دو عامل حیاتی در فرایند تولید میباشد.

پلیمر و افزودنیها به دقت وزن میشوند و سپس به واحد اختلاط(میکسر) میروند و میکسرهای با سرعت بالا مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط میکنند تا یک مخلوط خشک و یکنواخت به دست بیاید.در این مرحله دمایی حدود 120 درجه سانتی گرارد در اثر اصطکاک و برش ایجاد میشود.در مراحل مختلف افزودنی های ذوب شده روی سطح دانه های لوله پی وی سی pvc را پوشش میدهد و دمایش به سرعت به حدود 50 درجه سانتی گرارد میرسد .

اکسترودر قلب فرایند لوله pvc میباشد کهدارای یک سیلندر با المنتهای حرارتی قابل کنترل است که در ان مارپیچهای دقیقی میچرخند .اکسترودرهای جدید ماشینهای پیچیده ای هستند که به دقت طراحی شده اند تا فشار و برش روی مواد قابل کنترل باشد.

 

 

-چگونگی انجام فرایند تولید لوله برق اکستروژن به روش pvc

ماده ی زرینی به همراه سایر ترکیبات افزودنی در درون یک قیف ریخته میشود و بعد از اینکه تحت عملیات ذوب شدن به کمک

قالب های استروژن به شکل pvc گرمکن های الکتریکی قرار گرفت وتا حدودی نرم شده و او در مرحله قالب گیری می شود و سپس در مرحله سرد سازی لوله برق پی وی سی از لحاظ شکل مورد نظر ثابت و پایدار میگردند.

در نهایت ان چه که شما در بازار خریداین مقریان در سایز های مختلف مشاهده میکنید نتیجه نهایی عملیات برش از طریق یک

دستگاه مخصوص برش می باشد که براساس یک استانداردمشخص این کاررا انجام میدهد.

دستگاه مخصوص برش براساس یک استاندارد و مشخص این کاررا انجام می دهد.

 

-ایا برای تولید اتصالات پی وی سی از همان روش تولید لوله استفاده کرد؟

سایر وسایلی که همراه لوله برق برای انجام برق کشی ساختمان استفاده می شود از طریق روش مخصوص خود ساخته میشوند.

انواع اتصالات بعد از ذوب شدن مواد اولیه ترکیبی وبا به کار گیری روش قالب گیری تزریقی تولید میشوند.

این شیوه نیز شبیه اکستروژن است که برای تولیدلوله برق پی وی سی استفاده می شود.

این روش ها بسیار متروان هستند و ارزان بودن و سریع بودن و ایمن بودنشان باعث شده اغلب تولیدکننده های در ایران و جهان از ان استفاده کنند.

 

 

برای اطلاعات بیشتر وپاسخ سوالات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

05137298569

09014396750

09370974092

Rate this post
دیدگاه‌ها 0

*
*